Szemét!
Veszek egy kiflit. Nyúlok a fogóért. Nyitom a plexi kisablakot. A fogóhoz kötözött rolytos spárga megfeszül. Ott a kifli. Nyakon csipem a fogóval. Kihúzom a plexi dobozból. Tépem le a tekercsről a nylon zacskót. Nyomom bele a kiflit. Török a pénztárhoz. Állok a sorban. A kiflim a jókora, áttetsző nylon zacsiban. Semmi feltűnés. Veszek egy kiflit. Én jövök. Szépen köszönök. Csak egy kifli lesz. Csak 1 kifli lesz. Fizetek. Kotrom az aprót a zsebemben. Az eladó határozott mozdulattal nyúl be a pult alá. A számat nyitnám, de elkések. Az eladó gyors, mint a villám. Már meg is nyálazza és már benne is van. Egyetlen kiflim. Zacskóstul. Egy másik nylon zacskóban. Távozok. A mosdó alatti szekrényre gondolok. Rogyásig tömve fekete meg fehér meg mindenféle szinű alig használt nylonzacskóval. Lám, ma mégegy odakerül. Nem sokon múlott ma sem. Fogadkozom, hogy legközelebb gyorsabb leszek. Nemet mondok. Nem pazarlok. Fölösleges szemetet nem termelek.
Mert túl sok a szemét. Napjaink vásárlási kultúrája túl sok fölösleges szemetet termel. New York 18 millió tonna háztartási hulladékot produkál évente, ami hozzávetőleg 2 tonna illatos szemetecske személyenként, derül ki New York állam Környezetvédelmi Minisztériumának felmérésből. Mi képezi a háztartási hulladékot? A kidobott szemét 1/3-a élelmiszerek és egyéb termékek csomagolóanyagaiból származik. A hasonló termékek csatája, a konkuráló cégek háborúja az üzletekben szükségtelen, pazarló és környezetszennyező csomagolási kultúrát hozott magával. A piaci verseny miatt sokszor plusz pénzt fizetünk, a tetszetősebb csomagolásért, amit aztán a kukába hajítunk. Ez rengeteg szemetet termel, ugyanakkor meglehetős pazarlás és pénzkidobás is. Különösen napjainkban, mikor a világ szemétlerakó helyei fogytán vannak / a kidobott hulladék 83%-a talajba kerül / s mikor a környezetszennyezés már a mindennapokban érezhető.
Mit tehetünk mi, fogyasztók a szeméthegyek csökkentése érdekében? Nem is keveset. Vásárlási döntésünkkel, “környezetbarát vásárlással” redukálhatjuk a keletkező szemét mennyiségét, amivel hozzájárulhatunk,hogy kevesebb veszélyes anyag / a szilárd hulladék 5-15 %-a veszélyes anyagot tartalmaz/ kerüljön saját kukánkba és azzal a természetbe.
A környezetbarát vásárlás azt jelenti, hogy szem előtt tarjuk a természet megóvását vásárlási döntésünknél, termékválasztásnál. A kiszórt szemét csökkentése, a csomagolók és tárolók újbóli használata, szelektiv hulladékgyűjtés és egyes termékek elutasitása a cél:
Mindenképpen kerüljük az egyszerhasználatos termékeket / az U.S.A. áruinak 8o %-a egyszeri használat után a szemétbe kerül /
Keressük hétköznapi áruk újbóli használatának lehetőségét / vásárláskor vigyünk magunkkal szatyrot, táskát, használjuk fel a kidobásra szánt flakonokat, dobozokat /
Olyan terméket válasszunk, mely csomagolása újra hasznosítható, szelektíven gyűjthető /üveg, alumínium, acél, bádog, papírtasak vagy paírkarton /
Vásároljunk eleve újrahasznosított anyagból készült árut / egyes füzetek, kéztörlők, wc papír/
Ez utóbbi azért hasznos, mert ezzel fenntartjuk az újrahasznosított áruk piacát.
Nagy kiszerelésű árut vásároljunk / ezzel csomagolást és pénzt spórolhatunk /
Kerüljük a túlzó vagy újra nem hasznosítható csomagolásban megjelenő árut. Győződjünk meg, hogy az adott termék csomagolása szerepel lakhelyünk szelektív hulladékai közt.
Ha lehet, minimálisan csomagolt árut válasszunk, de legjobb, ha eleve csomagolatlan, ömlesztett terméket vásárolunk / egyes szupermarketek ömlesztve árusítanak magvakat, rágcsákat, szárított termékeket, tésztát / Kimérve vegyünk zöldséget és gyümölcsöt.
És ha csak egy kiflit veszünk. Legyünk erősek. Legyünk gyorsabbak. Határozottak. Mondjunk nemet. A kétezhatodik nylonzacskónak. Ami úgyis csak a kredenc aljában fog kikötni vagy a szemétkosárban. Ahol már így sok a szemét. Mészáros Péter Moha
No comments:
Post a Comment